*** Presentatie Managen? "Ik ben toch niet achterlijk!"

Deze presentatie is bijvoorbeeld een ideaal onderdeel van mt-heidagen!

Managen is een klotejob geworden: managers zijn nergens populair, de werkdruk is enorm, stress en burn-outs tieren welig. De oorzaak daarvan is niet ver te zoeken: management (à la MBA) is niet meer van deze tijd. Het wordt links en rechts ingehaald door de realiteit van alledag en loopt dus hopeloos achter.
Klanten weten het en klagen 360 graden in de rondte. Medewerkers weten het en schreeuwen het van de daken. Aandeelhouders weten het maar houden het stil, uit welbegrepen eigenbelang.

Alle managers dus de deur uit? Nee, integendeel! Organisaties en bedrijven hebben immers kaders, leiderschap en gezond verstand nodig. Niemand kan deze rol beter op zich nemen dan de managers van nu.
Die moeten dan wel hun insteek en werkzaamheden durven omgooien en dit niet enkel van hun medewerkers verwachten. Niemand ontsnapt immers aan de 21ste eeuw.

Echt moeilijk is die omslag niet, maar hij vraagt wel durf.
Ik gooi graag mijn dertig jaar ervaring, gesprekken met duizenden managers en mijn encyclopedische bedrijfskundige kennis in de strijd om samen met u te analyseren waar de discipline 'management' de fout in gaat.

Er blijken namelijk niet minder dan 8 gebieden te zijn waarop toekomstige leiders het roer kunnen omgooien: weer de juiste meesters gaan dienen, de focus op de juiste plek leggen, zichzelf niet langer buitenspel zetten, waardecreërend in plaats van waardevernietigend te werk gaan, de status quo inwisselen voor de flow van alledag, het accent leggen op eigen kracht in plaats van op vervlakte saaiheid, utopisch gedrag vervangen door realisme en karrevrachten modellen overboord gooien want die zijn verouderd (zoals de waardeketen van Porter) of hebben nooit gedeugd (zoals de swot-analyse en de balanced scorecard).

Tijdens de voorbespreking bepalen we samen waar in uw organisatie zich de grootste uitdagingen, problemen en knelpunten bevinden. Daaruit ontstaat een maatwerkpresentatie die de deelnemers op een zachtmoedig confronterende wijze dwingt om over het eigen functioneren na te denken.
En……. uiteraard wordt er ook weer flink gelachen!

kenmerken: 
doelgroep:  leidinggevenden, managers, directeuren, studenten
interactie:  ja
maatwerk:  ja