Spotlight op uw evenement



NIEUWS, TIPS EN VOORDELEN VOOR ORGANISATOREN VAN EVENEMENTEN:

  • Hoe houden we eindejaars-/nieuwjaarsbijeenkomsten boeiend?
  • Wat betekent de belastingwet Werkkostenregeling voor onze evenementen?
  • Aanbod: gratis nieuwjaarscadeau voor de deelnemers aan uw evenement!
  • Hoe kunt u nieuwe media inzetten om presentaties heen?
  • Mijn YouTube-filmpje in uw uitnodiging?
  • Mijn vijf beste tips voor een succesvolle eindejaars-/nieuwjaarsbijeenkomst
  • Speciaal aanbod: Guido Thys tegen halve prijs
  • Toetje

Gratis:
Hebt u de volgende gratis handige tipboekjes al in uw bezit?
Impact: Guido Thys inhuren als spreker, debatleider, moderator, mt-sessieaanjager, etc.
Topsprekers: gratis boekje met 7 eisen die u mag stellen aan een professionele spreker.
Gastsprekers Uitnodigen: 12 tips voor een perfect evenement: 20 jaar ervaring in één pdf.


Wordt uw oudejaars-/nieuwjaarsbijeenkomst slaapverwekkend of spetterend? 
Veertien lijnmanagers en de complete directie willen allemaal hun ei leggen, in de juiste pik-volgorde. De hele organisatie, voor deze gelegenheid bij elkaar geveegd in een verduisterde ruimte, geniet dermate van dit super-interessante schouwspel dat tegen de pauze niemand nog bij bewustzijn is.... Grafieken, bullets en net-niet-grappige filmpjes ten spijt...
Bekend plaatje? 
Terwijl het perfect mogelijk is om af te wijken van het mannetje-achter-het-kathedergedoe en een luchtige, informatieve en dus beklijvende bijeenkomst neer te zetten, waarin iedereen toch aan het woord komt en de boodschap voor iedereen luid en duidelijk is. De afwezigen krijgen nog maandenlang te horen hoeveel ze gemist hebben.
In de loop van de voorbije 12 jaar heb ik beide soorten personeels- en partnerbijeenkomsten meegemaakt. Soms met gekromde tenen, soms krom van het lachen.
Maak nu gebruik van mijn ervaring met zowat 1.900 bedrijfsevenementen en bel mij voor een vrijblijvende 
brainstorm over uw spetterende start van 2013.

Betekent de werkkostenregeling het einde van onze interne evenementen?
Via de werkkostenregeling kunnen bedrijven tot eind 2013 in kaart brengen welke voordelen in natura zij zelf als loon beschouwen (en waarover dus loonbelasting en premies betaald worden) en welke zij als "werkkosten" aanmerken. Vanaf 2014 is de regeling verplicht.

De regeling geeft elke werknemer een belastingvrije ruimte van 1,5% van het brutosalaris voor allerhande "werkkosten", waaronder ook feestjes en partijen. Over alles wat u boven deze grens uitgeeft, betaalt u een eindheffing van... 80%...!

Voorbeeld: een werknemer heeft een brutojaarsalaris van EUR 24.000. De vrije ruimte bedraagt dan EUR 360. U geeft EUR 300 uit aan een kerstpakket, werkkledij en telefoon- en internetvergoedingen, dan blijft er nog EUR 60 over. Wanneer u een nieuwjaarsbijeenkomst organiseert waarvan de kosten EUR 200 per persoon bedragen, dan valt EUR 140 daarvan buiten de vrije ruimte en daarover betaalt u dus EUR 104 eindheffing. De bijeenkomst kost dus plots EUR 304 voor deze werknemer.... vermoedelijk meer dan uw budget kan dragen... bummer.

Wat kunt u hieraan doen? Heel veel!
Een voorbeeld: alles wat met opleiding in brede zin te maken heeft, valt noch onder loon, noch onder de WKR. Wanneer u de nieuwjaarsbijeenkomst dus begint met een "officieel" gedeelte, vallen alle kosten daarvoor buiten schot en blijven enkel nog catering en entertainment over. Scheelt een heleboel slokken op een eindejaarsborrel!
Dus maar beginnen met een saai onderdeel? Nee, dus.
Wat u nodig hebt, is een spreker die op zeer korte tijd enkele belangrijke "leerinhouden" kan overbrengen en toch een hoog entertainmentgehalte heeft. Van dit type lopen er echter geen honderden rond. Maar u raadt het al: precies op dit vlak wil ik u graag van dienst zijn. Als spreker, maar ook als sprarring partner bij de opzet van de bijeenkomst.
Neem nu even contact op en dan betekent de WKR helemaal niet het einde van uw evenementen!

(Heel gedetailleerde informatie over de Werkkostenregeling, specifiek voor de evenementenbranche kunt u vinden op de website van High Profile Magazine.)

Gratis nieuwjaarsgeschenk voor de deelnemers aan uw evenement!

Het Handboek Klanten Wegjagen is ondertussen aan zijn dertiende druk toe en dus een van de meest populaire boeken over onze omgang met klanten. En "Doorpakken!" heeft ondertussen zijn sporen verdiend als handboek voor de kleine ondernemer.
Indien u mij als spreker boekt voor oudejaars- of nieuwjaarsbijeenkomst (vindt dus plaats vóór 1 februari 2013), krijgt elke aanwezige een exemplaar van een van deze twee boeken cadeau (tot een maximum van 100 boeken, alles daarboven tegen kostprijs). 
Een leerzaam vervolg op de bijeenkomst. En bovendien bespaart u meteen de aankoopkosten. Meegenomen in deze turbulente tijden. 
Neem meteen contact om uw exemplaren te reserveren!


Hoe kunt u allerhande (nieuwe) media inzetten om presentaties heen? 
De tijd waarin presentaties en lezingen alleenstaande fenomenen waren, is wel voorgoed voorbij. Toehoorders maken vóór, tijdens en na bijeenkomsten en evenementen driftig gebruik van allerhande aanvullende media.
Waarom dit mediagebruik dan niet aansturen?
Met veel plezier lever ik voor en/of na uw evenement columns of blogposts aan, we kunnen mijn presentatie live op internet uitzenden of een samenvatting op YouTube plaatsen, we kunnen twitteren voor, tijdens en na de sessie, een pdf-samenvatting of een deel van de presentatie via SlideShare delen, ik kan mij bemoeien met de discussies in uw LinkedIngroep of op intranet, het kan allemaal.
Laten we de mogelijkheden bespreken!
(hier vindt u overigens een aardige inleiding op de logistieke en technische aspecten van twitter etc. tijdens evenementen)

Mijn YouTube-filmpje in uw uitnodiging? 
Zoekt u een originele manier om deelnemers uit te nodigen voor uw evenement?
Laat mij de gehele uitnodiging -of enkel de aankondiging van mijn eigen bijdrage- inspreken. We maken er een kort filmpje van, geschikt voor YouTube, de uitnodigingsmail, intranet, etc.
Het goede nieuws: kost niets. Neem nu contact op voor een optie!


Mijn 5 beste tips voor een succesvolle eindejaars-/nieuwjaarsbijeenkomst
Elk evenement is weer anders, maar toch loopt er een rode draad door de meeste interne bijeenkomsten die rond de jaarwisseling plaatsvinden. Ze lijken allemaal uit hetzelfde boekje te komen en het publiek heeft het al jarenlang op dezelfde manier moeten doorstaan.
Dit zijn mijn favoriete vijf manieren om het dit jaar anders aan te pakken:

  1. maak een onderscheid tussen gegevens, feiten en communicatie:  gegevens zijn b.v. verkoopcijfers. Laat geen detailgrafieken zien (niemand onthoudt ze) maar verwijs b.v. naar het intranet. Feiten zijn geïnterpreteerde gegevens, zoals: ons marktaandeel loopt terug. Vermeld enkel die feiten die voor het publiek relevant zijn en waarvan ze de consequenties begrijpen. Communicatie is het enige wat op een evenement thuis hoort: uitleg van de situatie in begrijpelijke taal, oproepen tot actie, etc. Meestal het onderwerp van de laatste sheet, maar het zou eigenlijk het enige mogen zijn;
  2. beperk het zenden: mensen onthouden maximaal 5% van wat er verteld wordt. Bouw interactie in;
  3. het podium is geen catwalk: vaak wordt er een bittere strijd gevoerd om wie er allemaal niet op het podium zou moeten verschijnen om een uiterst belangrijke boodschap te vertellen. Het antwoord is: de boodschap is het enige waar het om gaat, het nieuwjaarsevent is niet het moment om carrièrebevorderende dansjes uit te voeren. Misschien hoeft er wel helemaal niemand een verhaal te vertellen maar kan de boodschap op een veel duidelijkere wijze naar voren gebracht worden;
  4. laat de medewerkers ook een bijdrage leveren: in de vorm van een fotoserie, een kort filmpje of een korte act. Wedden dat deze langer in het geheugen blijven hangen dan uw verhaal? En dat ze de team spirit vele malen beter bevorderen?
  5. kies de locatie in functie van het doel: als het hoofddoel een gezellig buffet is, dan huurt u het beste een restaurant af. Wanneer het echter vooral gaat om de communicatie met de medewerkers, dan kiest u best een locatie daarvoor geschikt is (en ook cateringfaciliteiten heeft). Het medium bepaalt voor een groot deel de boodschap: "we moeten hard aan het werk!" klinkt niet zo overtuigend in het achterzaaltje van een Grand Café...

Maak nu gebruik van mijn ervaring met zowat 1.900 bedrijfsevenementen en bel mij voor een vrijblijvende brainstorm over uw spetterende start van 2013.



Guido Thys tegen halve prijs
Kleine groep en beperkt budget? Het kan de besten overkomen :-)
Tijdens de zomermaanden loopt elk jaar mijn actie "Guido Thys tegen halve prijs", speciaal ontwikkeld voor kleinere groepen en dito budgetten. Als recessiewerende maatregel heb ik deze actie nu verlengd.
In principe voor groepen tot 50 personen en bijeenkomsten in de loop van de ochtend. Maar heel veel is bespreekbaar.
Neem even contact op om te kijken of u voor dit speciale tarief in aanmerking komt.




Toetje
In het rijtje briljante sprekers waar ik naar opkijk: Tim Gard over hoe je je bagage kunt laten opvallen tussen die van andere reizigers.

 


(lees verder)